Geminide

Dacă credeaţi că stelele căzătoare vă vor lăsa în pace în această iarna, v-aţi înşelat.

În ziua 14 decembrie , Pământul va trece printr-o zonă în care se află cantități mari de praf lăsate de asteroidul-cometă 3200 Phaeton. La contactul cu atmosfera particulele de praf vor aprinde gazul atmosferic, lăsând o dâră luminoasă pe cer: steaua căzătoare.

Majoritatea stelelor cazătoare din perioada 4-17 decembrie par că vin din constelaţia Gemini (Gemenii). Din acest motiv aceşti meteori se numesc Geminide.

Meteorii Geminide au ceva deosebit: sunt mai lenți decât alți meteori și foarte luminoși. Astfel vor apărea „bolizi”(meteori foarte strălucitori) care se vor deplasa lent printre stele.

Stelele căzătoare se observă fără instrument astronomic. Trebuie doar să priviţi sus pe cer.

Când să mă uit?

Geminidele se pot vedea oricând între 4-17 decembrie, dar cei mai mulţi meteori se vor vedea în noaptea de maxim. În 2014 maximul se va produce în timpul zilei de 14 decembrie (ora 16 ora României). Pentru că maximul acestui curent de meteori poate dura câteva ore, centrate în acest an pe ora 16 (14 dec, ora României), rezultă că în noaptea de 13 spre 14 dec și cea de 14 spre 15 decembrie vom putea în condiții bune (dar nu ideale) activitatea curentului.

Putem observa și în noaptea anterioară maximului sau în cea de după aceasta, sanse fiind să se poată vedea minim 40-50 de stele căzătoare pe oră. Observațiile trebuie făcute după miezul nopții până dimineața în amândouă serile

În timpul maximului se pot vedea maxim 120 de stele căzătoare pe oră, dacă observaţi din afara oraşelor mari.

Unde să mă uit?

Pentru a vedea stele căzătoare nu exista o direcţie anume în care să priviţi. Secretul este următorul: cu cât vă uitaţi mai mult cu atât veţi vedea mai multe.

Având în vedere că este iarnă, trebuie să vă îmbrăcaţi gros, mai ales pentru că trebuie să staţi întinşi pe un şezlong sau izopren, de preferabil într-un sac de dormit.

După ce vă aşezaţi comod, priviţi la 45 de grasde deasupra orizontului, timp de minim o oră. Puteţi privi înspre est, sud, vest sau nord.

Locul de unde vin meteorii din curentul Geminide

Geminidele sunt foarte lente aşa că puteţi admira dârele luminoase timp de o secundă sau mai mult. O particulă de praf din acest curent întră în atmosferă cu o viteză de 35 km/s. Leonidele (vizibile în noiembrie) au o viteză de 71 km/s iar Perseidele (vizibile în august) 59 km/s.

Nu contează dacă vedeţi 5, 10 sau 50 de stele căzătoare în acele nopţi. Ceea ce contează este că v-aţi aflat la momentul şi locul potrivit pentru a observa un fenomen cosmic deosebit.

Asteroidul-cometă

De obicei sursa curenților de meteori sunt cometele, bulgării de zăpadă murdară care în apropierea Soarelui sublimează (trec din stare solidă în stare gazoază) eliberând praful prins în gheață.

În cazul Geminidelor, sursa este un asteroid (3200 Phaeton) care nu prezintă decât o caracteristică cometară: orbita sa în aduce în vecinătatea Soarelui, la numai 20 milioane de kilometri. Dar Phaeton nu se comportă ca o cometă. Se încăpățânează să rămână un obiect solid, fară coadă sau comă.

Un studiu din 2009 în categorisește pe Phaeton ca „cometă solidă” care în preajma apropierii de Soare eliberează praf.

Orbitele și pozițiile planetelor și a asteroidului 3200 Phaeton la data de 8 decembrie 2010

Bibliografie:

Dacă doriți să faceți observații serioase la meteori vă recomandăm să contactați Societatea Astronomică Română de Meteori (SARM).

Adrian Şonka