Calendar astronomic - ianuarie 2014

O varianta a calendarului, buna de scos la imprimantă, în format pdf, găsiți aici (182k, pdf).

Numele lunii ianuarie vine de la zeul roman Janus, zeul uşilor şi al porţilor. Acesta avea două feţe, ce priveau în direcţii opuse. Această lună nu a existat întodeauna în calendar, fiind introdusă în anul 700 î.Hr de către Numa Pompilius. Înainte de acesta anul începea în luna martie şi avea numai 10 luni (nu existau ianuarie şi februarie). Ianuarie are 31 de zile.

In traditia noastra populara, luna ianuarie se numeste Gerar.

Soarele

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

Apus 16:58 16:57 17:05 16:51 16:44 17:14
20 ian
Răsărit 07:47 07:56 07:49 08:01 07:43 08:13
Apus 17:10 17:09 17:17 17:04 16:57 17:26

În calculele de mai sus s-au folosit ca loc de observație următoarele coordonate geografice: București - 44,4° latitudine nordică, 26,1° longitudine estică; centrul țării - 46° latitudine nordică, 25° longitudine estică; sudul țării - 43,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică; nordul țării - 47,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică; estul țării - 46° latitudine nordică, 28,15° longitudine estică; vestul țării - 46° latitudine nordică, 20,75° longitudine estică.

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Pământul se află la cea mai mică distanţă de Soare, la periheliu, pe 4 ianuarie, la 11, la "numai" 147.096.200 km de Soare. În luna ianuarie avem vară în emisfera sudică și iarnă în cea nordică. Este o dovadă că anotimpurile nu au legătură cu distanța planetei noastre de Soare, motivul fiind înclinarea axei terestre. La polul nord suntem în plină noapte continuă, care ține 179 de zile. Următorul răsărit de Soare de la Polul Nord se produce pe 21 martie 2014, când apune la Polul Sud.

La începutul lunii Soarele se află în constelaţia Sagittarius (Săgetătorul), iar la sfârşitul luni în Capricornus (Capricornul).

Poziția Soarelui în constelații în luna ianuarie

Durata nopții a început să scadă de la solstițiul de iarna, iar ziua se măreste.

Data
9h13m
9h27m
9h02m
9h13m

Văzut de pe Soare, Pământul se va afla în constelața Gemini în primele 18 zile ale lui ianuarie. Întră apoi în Cancer unde rămâne până pe 7 februarie. Pe 27 ianuarie, printr-un binoclu, de pe Soare se va vedea Pământul la sud de roiul stelar Praesepele-Stupul (Meesier 44).

De pe Marte (coordonate geografice echivalente cu cele ale Bucureștiului), Pământul se va vedea seara în constelația Pisces. Planeta noastră este însoțită de Venus, cei doi aștri având strălucire asemănătoare (magnitudinea -3).

Luna

Fazele Lunii în ianuarie 2014

Anul începe cu o Lună Nouă, care se produce pe 1 ianuarie, la ora 13:18. Și pentru că Luna se află și la cea mai mică depărtare de Terra, vom avem o Lună Nouă cu diametrul aparent mai mare decât de obicei.

Pe 2 ianuarie seara, în jurul orei 17 și aproape de orizontul de sud-vest, vom vedea secera Lunii aflată în preajma planetei Venus. O apropierei frumoasă, ultima din acest an de pe cerul de seară.

Pe 7 ianuarie poziția Lunii va indica poziția lui Uranus, aflându-se la numai 3° nord de planetă. Din păcate Uranus nu se vede cu ochiul liber.

Pe 8 ianuarie se produce Primul Pătrar, la ora 5:48, Luna aflându-se la ora aceea în constelația Pisces.

Vreți să vedeți pe cer o stea cu planet? Priviți Luna în seara (și noaptea de) 9 ianuarie, când se va afla sub două stele nu foarte strălucitoare. Cea mai strălucitoare dintre acestea (ce din stânga) este Hamal din Aries și are o planetă.

Luna vizitează constelația Taurus și toate obiectele din zonă în nopțile de 10/11 și 11/12 ianuarie. Pe 14 și 15 o vom găsi sub planeta Jupiter, aflată acum în Gemini.

Luna va fi plină în noaptea de 15 spre 16, faza de Lună Plină producându-se pe 16 ianuarie, ora 6:54.

Steaua Regulus din Leo se va afla lângă Lună în noaptea 18 spre 19, când satelitul natural al Pământului va prezenta o fază „cocoșată”. În noaptea de 22 spre 23 ianuarie, după miezul nopții înspre vest, vom găsi Luna între planeta Marte și cea mai strălucitoare stea din Virgo, denumită Spica.

Pe 24 ianuarie avem Ultimul Pătrar, la ora 7:18, această fază marcând zilele de când Luna începe să răsară după miezul nopții.

Secera scade și Luna răsare tot mai aproape de Soare, nu înainte de a trece și pe lângă planeta cu inele, în diminețile 25 și 26 ianuarie. Pe 29 ianuarie vom putea vedea dimineața, înspre locul de răsărit al Soarelui, Luna și Venus, în prima lor conjuncție pe cerul de dimineață.

Ianuarie se termină cu o Lună Nouă, care se produce pe 30 ianuarie, ora 23:36.

Mai multe despre fazele Lunii aici.

Mersul planetelor vizibile cu ochiul liber

Venus este vizibilă la apus în prima săptămână a lunii și la răsărit în ultima. Jupiter este poziționat perfect pentru observatii, iar în a doua jumătate a nopții le putem vedea pe Marte și Saturn.

Când se văd planetele (la mijlocul lunii)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Neptun (înspre sud-vest)
Jupiter (înspre sud)
Marte (înspre sud-est)
Uranus (înspre sud)
Saturn (înspre sud)
Jupiter (înspre est)
Venus (înspre sud-est)

În această Lună putem vedea dispariția planetei Venus de pe cerul de seară și apariția ei pe cel de dimineață. Planeta începe luna apunând după Soare, la strălucire și diametru aparent maxime. O puteți vedea până în 6-7 ianuarie pe un cer încă luminos, la 20-30 de minute după apusul Soarelui. Însă în fiecare zi este mai aproape aparent de Soare și fizic de Pământ.

Venus se va afla între noi și Soare pe 11 ianuarie și la depărtare minimă de Terra în aceeași zi. Venus este planeta care se poate apropia cel mai mult de Terra, aflându-se la sfârșitul zilei de 10 ianuarie la numai 40.400.000 de km. Chiar dacă se află între noi și Soare planeta nu va trece peste acesta pentru că orbita planetei nu se suprapune cu cea a Pământului.

Poziția planetelor Venus și Terra

În numai o săptămână Venus va trece de partea cealaltă a Soarelui (văzută de pe Pământ), răsărind înaintea acestuia, din Luceafăr de seară devenind Luceafăr de dimineață.

În același timp planeta merită observat prin binocluri și telescoape, pentru că se va vedea ca o seceră foarte subțire. Până pe 10 secera se va afla în dreapta discului planetei, iar după 11 în stânga acestuia.

Aspectul planetei Venus în ianuarie 2014. Puteți vedea faza planetei printr-un binoclu care mărește de minim 7 ori

Luna trece prin zonă în dimineața zilei de 29 ianuarie.

Planeta Mercur își face apariția pe cerul de seară în ultima jumătate a lunii. Va putea fi văzută începând cu 17-18 ianuarie, apundând la o oră după Soare. Pentru a o vedea trebuie să mergeți într-un loc de unde se vede Soarele la apus, să așteptați 30-40 de minute după apus și să priviți deasupra orizontului de sud-vest (locul de apus). Ar trebui să vedeți un astru mai strălucitor care nu pâlpâie, de fapt singurul astru strălucitor din zonă. Este planeta Mercur.

Dacă folosiți un binoclu veți vedea planeta mai ușor (și repede).

În ultimele zile de ianuarie Mercur apune la o oră și treizeci de minute după Soare așa că va putea fi văzut și pe un cer mai negru.

Alte două planete care se află pe cer în nopțile lui ianuarie sunt Neptun și Uranus.

Poziția planetelor Uranus și Neptun în constelații. Liniile sunt traiectoriile planetelor până la mijlocul lui 2014. Hărți detaliate găsiți mai jos.

Neptun apune prima, aflându-se în constelația Aquarius, da o puteți observa până în ora 20. Este ușor de găsit pentru că se află în preajma stelei σ din Aquarius, o stea vizibilă destul de ușor dacă puteți recunoaște constelațiile (priviți harta de mai sus).

Poziția planetei Neptun. Linia este traiectoria planetei până la mijlocul lui 2014. Planeta este mai strălucitoare decât cele mai mici stele aflate pe hartă.

Uranus se află în constelația Pisces, fiind mai strălucitoare decât Neptun dar tot aproape imposibil de văzut cu ochiul liber. Căutați pe cer și harta steaua δ din Pisces pentru că planeta se află în apropierea ei.

Poziția planetei Uranus. Linia este traiectoria planetei până la mijlocul lui 2014. Planeta este mai strălucitoare decât cele mai mici stele aflate pe hartă.

Titlu de planetă a lunii îi revine lui Jupiter care este perfect poziționat pentru observații. Răsare la apusul Soarelui și rămâne pe cer toată noaptea, aflându-se pe 5 ianuarie în partea opusă Soarelui văzută de pe Pământ (Pământul se află între Soare și Jupiter), adică la „opoziție”.

Planeta se află în constelația Gemini, pentru a o găsi fiind nevoie doar să priviți la începutul serii înspre est, unde veți vedea un astru strălucitor. În stânga sus veți vedea alte două stele, Castor și Pollux, cele mai strălucitoare din constelație. Luna va trece prin zonă în serile de 14 și 15 ianuarie, în restul serilor Jupiter fiind cel mai strălucitor obiect de pe cer.

Luna și Jupiter pe cerul de seară: 13-15 ianuarie, ora 19

Prin telescop la Jupiter se văd cele mai multe detalii: nori în atmosferă și sateliți, toate ușor de văzut prin telescoapele noastre.

Marte răsare la miezul nopții la începutul lunii și la ora 23 la sfârșitul ei. Se află în constelația Virgo, nu departe de cea mai strălucitoare stea a ei, denumită Spica. Pe 3 ianuarie planeta se află la cea mai mare depărtare de Soare (la afeliu), la 249 de milioane de km, dar pentru că se află mai aproape de Pământ strălucirea ei este mare.

Dacă priviți înspre est în jurul orei 2 veți vedea doi aștri relativ asemănător ca strălucire dar diferiți la culoare. Cel portocaliu care nu pâlpâie este Marte. Luna trece prin preajma planetei în noaptea de 22 spre 23 ianuarie așa că atunci vă va fi mai ușor: căutați Luna.

Luna și Marte pe cerul de dimineață: 22-24 ianuarie, ora 3:30

Saturn răsare după ora 3:40 la începutul lunii și la ora 2 la sfârșitul ei așa că este un obiect vizibil dimineața. Se află în constelația Libra, aflată imediat după Virgo. Dacă așteptați să vedeți planeta Marte nu uitați și de Saturn.

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoapele astronomice și nu știu cam ce ar putea vedea pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă au, este trecută și faza lor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna ianuarie 2014

Diametrul aparent al lui Venus este la maxim și la fel și cel al lui Jupiter. Planeta Marte crește în dimensiuni aparente pă măsură ce se apropie de Terra. Faza planetei Venus se mută dintr-o parte a discului în cealaltă pentru că planeta trece dintr-o parte în alta față de Soare.

Sistemul solar în luna ianuarie 2014

Poziția planetelor în luna ianuarie 2014

Pe 3 ianuarie planeta Marte se află la cea mai mare depărtare de Soare (la afeliu), la 249 de milioane de km.

Pe 4 ianuarie planeta noastră se va afla la cea mai mică depărtare de Soare (periheliu): la "numai" 147.096.200 km.

Pe 4 ianuarie Jupiter se va afla la cea mai mică depărtare de Terra (perigeu), la 629.800.000 km, iar pe 5 se va afla la opoziție, adică în partea opusă Soarelui, văzut de pe Pământ.

Pe 10 ianuarie Venus se află la cea mai mică depărtare de Pământ, la 40.400.000 de km, iar pe 11 se va afla între Soare și Pământ (în conjuncție inferioară).

Mercur se va afla la depărtare unghiulară vestică maximă de Soare pe 31 ianuarie, la 18,5°, fiind vizibil seara.

Constelatii vizibile pe cerul de seară

În lunile de iarnă se poate observa, la orizontul sudic un astru foarte strălucitoare. Este Sirius, cea mai strălucitoare stea de pe cer, aflată în constelația Canis Major.

În dreapta-sus vă atrag atenția altre trei stele strălucitoare, dispuse într-o linie dreaptă. Acestea fac parte din constelația Orion. Dacă observați cu atentie veți vedea că sunt încadrade de patru stele, toate trasând forma vănătorului Orion. Cele mai strălucitoare două stele din Orion sunt Betelgeuse și Rigel, aflate în stânga sus și dreapta jos față de centură. Folosiți centura lui Orion pentru a găsi alte constelații: în prelungirea acesteia în stanga jos veți da peste steaua Sirius. În dreapta sus dați peste Aldebaran din Taurus.

În stanga lui Sirius, cam la aceeași înălțime cu stelele din Orion, se află o stea strălucitoare cu înca trei mai mici ca strălucire mai sus. Este steaua Procyon din constelația Canis Minor. De la centură înspre Betelgeuse plecați înspre Gemini, constelație în care se află și Jupiter

Sirius, Procyon și steaua din colțul din stânga-sud al lui Orion, Betelgeuse, formeaza un triunghi ce se numește de “triunghiul de iarnă”. Nu este o constelatie, dar este ușor de identificat.

Deasupra capului îl găsim pe Perseu, urmat de Auriga, cu strălucitoare stea Capella. Înspre vest vedem cum pătratul din Pegas se apropie de apus, urmat de Andromeda.

Indicaţii pentru învăţarea constelaţiilor găsiţi la "Invăţaţi constelaţiile".

Fenomenele lunii ianuarie