Calendar astronomic - februarie 2016

O varianta a calendarului, buna de scos la imprimanta, în format pdf, gasiti aici (500k, pdf).

Este cea mai scurtă lună, ce are 28 de zile. Odată la 4 ani se adaugă o zi lunii februarie, aceşti ani numindu-se "ani bisecţi", 2016 fiind un an bisect. Februarie este ultima lună adăugată calendarului gregorian, în anul 450 î.e.n. de către Numa Pompilius. Înainte de acest an, romanii considerau iarna un anotimp fără luni.

Numele lunii vine de la ritualul roman de purificare ce se numea "Februa". În tradiția noastră populară, luna februarie se numeste Făurar.

Soarele în februarie 2016

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

17:58

17:51

17:41

18:11

În calculele de mai sus s-au folosit ca loc de observație următoarele coordonate geografice:

• București - 44,4° latitudine nordică, 26,1° longitudine estică;
  • centrul țării - 46° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • sudul țării - 43,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • nordul țării - 47,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică;
  • estul țării - 46° latitudine nordică, 28,15° longitudine estică;
  • vestul țării - 46° latitudine nordică, 20,75° longitudine estică.

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Se află în constelaţia Capricornus (Capricornul) la începtutul lunii şi în Aquarius (Vărsătorul) la sfârşitul ei.

Poziția Soarelui în constelații la începutul și sfârșitul lunii

Durata nopții a început să scadă de la solstițiul de iarna, iar ziua se măreste.

Data
10h37m
10h44m
10h32m
10h37m

De pe Soare vom vedea Pământul în constelația Cancer (Racul) în primele șapte zile ale lunii. Va trece apoi în Leo, constelație în care va rămâne până la sfârșitul lunii. În preajma Pământului se va afla planeta Jupiter.

Luna

Diminețile de 6 și 7 februarie sunt potrivite pentru a vedea secera foarte subțire a Lunii, care se va afla înspre sud-est în jurul orei 7 dimineața. În vecinătatea Lunii se vor afla planetele Venus și Mercur (Venus este cea strălucitoare).

Luna Nouă se produce pe 8 februarie, ora 16:36, fără a se produce și o eclipsă de Soare.

Pe 10 februarie, în jurul orei 18:30, puteți privi înspre sud-vest, unde veți vedea o seceră foate subțire a Lunii. Astrul nopții începe să se vadă seara pe cer.

Fazele Lunii în februarie 2016

Luna începe să se vadă din ce în ce mai târziu, în serile de 14, 15 și 16 februarie ajungând într-o zonă înteresantă pe cer: Pleiadele, Aldebaran și Hyadele se vor vedea în preajma ei în cele trei zile.

Luna, Pleiadele și Aldebaran - 14, 15 și 16 februarie, seara

Pe 15 februarie se produce faza de Primul Pătrar, la ora 9:48.

Căutați Luna în seara de 19 februarie și priviți deasupra ei: cele două stele asemănătoare ca strălucire fac parte din constelația Gemini și se numesc Castor și Pollux. Sub Lună se află Procyon din constelația Canis Minor.

Luna Plină vine pe 22 februarie, ora 20:24. Noaptea de 22 spre 23 februarie va fi iluminată de Lună, adică tot de Soare.

Urmează două seri în care puteți găsi planeta Jupiter folosind Luna: 23 februarie - Jupiter se află chiar în stânga Lunii; 24 februarie - Jupiter se află deasupra Lunii.

În noaptea de 26 spre 27 februarie o stea se va afla în dreapta Lunii. Se numește Spica și se află în constelația Virgo.

Mai multe despre fazele Lunii aici.

Mersul planetelor vizibile cu ochiul liber în februarie 2016

Jupiter se răsare după ora 21 și rămâne pe cer până dimineața. Marte se poate vedea în a doua jumătate a nopții, iar Saturn după ora 3 dimineața. Venus cu greu se mai poate vedea înainte de răsăritul Soarelui, aflându-se în preajma planetei Mercur în primele două săptămâni ale lui februarie

Când se văd planetele (la mijlocul lunii)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Uranus (înspre sud-vest)
Jupiter (înspre sud-est)
Jupiter (înspre vest)
    Marte , Saturn (înspre sud)

Venus (înspre sud-est)

Singura planetă vizibilă mai devreme în noapte este Jupiter, care răsare la ora 21 la începutul lui februarie și la ora 19 la sfrârșitul lunii. O puteți vedea la o oră-două după răsăritul ei, înspre est. Jupiter ar trebui să se vadă ca un astru foarte strălucitor (cel mai strălucitor din zonă) care nu pâlpâie.

Dacă nu vă descurcați așteptați serile când Luna se va afla în zonă și folosiți-o ca să găsiți planeta. În serile de 22 februarie Jupiter se va afla în stânga Lunii, pe 23 tot în stânga dar mai aproape, iar pe 24 februarie în dreapta ei.

Luna și Jupiter
Luna și Saturn - 4, 5 și 6 februarie, ora 6

Atunci când vrei să îl observi pe Jupiter cu ochiul liber, nu te deranjeaza dacă este apropiat de orizont, ba chiar te ajută poziția lui căci știi în ce direcție să privești. Dar când te uiti printr-un instrument astronomic, ai nevoie ca planeta să fie cât mai sus pe cer. În februarie, planeta ajunge la cea mai mare înălțime deasupra orizontului în jurul ore 2 dimineața, așa că știți când să o observați.

În constelații, planeta se află între Leo și Virgo, cea mai apropiată stea mai strălucitoare fiind Denebola, în stânga sus față de Jupiter.

Seara se mai află pe cer și Uranus, o planetă care însă nu se poate vedea cu ochiul liber (cel puțin din orașele cu un iluminat stradal puternic).

Traseul planetelor Uranus și Neptun printre stele începând cu 1 iulie 2015, timp de 200 de zile

Se află în constelația Pisces, nu departe de steaua zeta și apune în jurul orei 22. Puteți găsi planeta prin telescop, folosind o hartă a cerului și numai după ce identificați stelele din constelație.

Traseul planetei Uranus printre stele începând cu 1 iulie 2015, timp de 200 de zile

Ca un bonus, Luna se va afla foarte aproape de planetă în seara de 12 februarie. Atunci, Uranus se va afla la stânga față de secera Lunii.

Marte este următoarea planetă care răsare, în jurul orei 1 dimineața. Chiar dacă nu este la fel de strălucitoare ca Jupiter (încă), planeta poate fi găsită ușor privind în jurul ore 2-3 dimineața înspre sud-est, unde se va vedea ca un astru galben-portocaliu care nu pâlpâie.

Este înconjurată de stele din constelația Virgo, stele nu foarte strălucitoare. Cea mai apropiată stea mai strălucitoare este Zubenelgenubi, aflată la dreapta planetei. Priviți când puteți planeta și steaua, pe parcursul lunii februarie, și veți vedea cum distanța aparentă dintre cele două se mărește.

Cea mai înaltă poziție desupra orizontului va fi atinsă de Marte atunci când începe să se ilumineze de zi. Marte răsare din ce în ce mai devreme și devine aparent din ce în ce mai mare pe măsură ce se apropie de Pământ (de fapt cele două planete se apropie una de alta). Cea mai bună perioadă de observații va fi în mai-iunie.

Luna se află deasupra planetei în diminețile de 1, 2 și 29 februarie.

După ora 3 dimineața, până la răsăritul Soarelui, se poate vedea și planeta Saturn. Aceasta nu se ridică prea mult față de orizont și are o strălucire asemănătoare cu cea a lui Marte. O puteți găsi înspre sud-est în jurul orei 4-5, fiind cel mai strălucitor obiect din zonă, însă nu foarte sus față de orizont. Sub Saturn se găsește o stea mai strălucitoare, Antares din constelația Scorpius.

Luna și Saturn
Luna și Saturn - 4, 5 și 6 februarie, ora 6

Luna se va afla în preajma planetei în diminețile de 3 și 4 februarie.

Venus răsare cu două ore înainte de Soare la începutul lunii și cu o ora înainte, la sfârșitul lunii. Planeta se apropie aparent de astrul zilei și va dispărea de pe cerul de dimineață în martie. Chiar și așa, planeta se va afla foarte jos față de orizont, ora 7 fiind cea mai potrivită pentru observații.

Ca și cum ar ține cu noi, Luna se va afla chiar deasupra planete în dimineața 6 de februarie.

Tot pe cerul de dimineață se află, în primele două săptămâni ale lui februarie, planeta Mercur. Nu vă bucurați prea tare căci se va afla foarte jos față de orizont și va fi greu de văzut, mai ales locurile în care se află clădiri înalte.

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoapele astronomice și nu știu cam ce ar putea vedea pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă au, este trecută și faza lor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna februarie 2016

Diametrul aparent al planetei Jupiter este la maxim pe perioada opoziției. Venus începe să crească în diametru aparent și faza să se micșoreze.

Sistemul solar în luna februarie 2016

Poziția planetelor în luna februarie 2016

Pe 7 februarie planeta Mercur se află la cea mai mare depărtare unghiulară (25,5°) de Soare, fiind vizibilă pe cerul de dimineață (elongație maximă vestică).

Pe 28 februarie Neptun se află în „conjuncție” cu Soarele. Pe 29 februarie se află și la cea mai mare depărtare de Terra, la 4,63 miliarde de km.

Constelații vizibile pe cerul de seară

Februarie este luna când Orion se află seara la cea mai înaltă poziție pe cer, la culminație. Strălucitoarea stea Sirius se află la stânga jos de Orion. Sirius este foarte strălucitoare din două motive: emite de 23 de ori mai multă lumină decât Soarele și este foarte apropiată de noi, la numai 8,6 ani lumină. De la latitudinile noastre, Sirius este cea mai apropiată stea care se vede cu ochiul liber. Face parte din constelația Canis Major (Câinele Mare). Privit pe hartă și pe cer, Canis Major pare un cățel care stă pe labele din spate, și poartă la zgardă steaua Sirius.

La stânga sus de Sirius se află o altă stea strălucitoare, Procyon, din constelația Canis Minor (Câinele Mic). Constelația mai este compusă din doua trei, toate aflate puțin mai sus de Procyon. Aceste două constelații reprezintă pe cei doi câini de vânatoare ai lui Orion.

Deasupra capului, la zenit, se află steaua Capella din constelația Auriga (Vizitiul). Se afla la 42 de ani lumină depărtare și, dacă o urmariți de-a lungul timpului, veți vedea că nu apune, fiind circumpolară.

Comparați steaua Betelgeuse (umărul stâng al lui Orion) cu Sirius și Procyon, și veți vedea cum culorile lor sunt diferite. Betelgeuse este roși, Procyon alb-gălbuie, iar Sirius albăstruie. Diferențele de culoare ne arată diferențele de temperatura ale stelelor.

Spre nord-est întâlnim constelația Ursa Major (Ursa Mare), care revine pe cerul de seară. Ceea ce recunoaștem noi este de fapt o parte din constelație, șapte stele care poartă numele de „Carul Mare”. În această perioadă Carul Marte stă cu oiștea în jos.

Spre est răsare Leo (Leul) împreună cu steaua Regulus. Nu trebuie să ne speriem de regele animalelor, pentru că la vest de constelație se află un monstru marin și mai înfricoșător, Hydra (Hidra). Cea mai strălucitoare stea din constelație se numește Alphard. În limba arabă numele stelei înseamnă „cea singură”.

Fenomenele lunii februarie 2016