Calendar astronomic - februarie 2015

O varianta a calendarului, buna de scos la imprimanta, în format pdf, gasiti aici (200k, pdf).

Este cea mai scurtă lună, ce are 28 de zile. Odată la 4 ani se adaugă o zi lunii februarie, aceşti ani numindu-se "ani bisecţi", 2012 fiind un an bisect. Februarie este ultima lună adăugată calendarului gregorian, în anul 450 î.e.n. de către Numa Pompilius. Înainte de acest an, romanii considerau iarna un anotimp fără luni.

Numele lunii vine de la ritualul roman de purificare ce se numea "Februa". În tradiția noastră populară, luna februarie se numeste Făurar.

Soarele

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

17:58

17:52

17:42

18:12

În calculele de mai sus s-au folosit ca loc de observație următoarele coordonate geografice: București - 44,4° latitudine nordică, 26,1° longitudine estică; centrul țării - 46° latitudine nordică, 25° longitudine estică; sudul țării - 43,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică; nordul țării - 47,63° latitudine nordică, 25° longitudine estică; estul țării - 46° latitudine nordică, 28,15° longitudine estică; vestul țării - 46° latitudine nordică, 20,75° longitudine estică.

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Se află în constelaţia Capricornus (Capricornul) la începtutul lunii şi în Aquarius (Vărsătorul) la sfârşitul ei.

Poziția Soarelui în constelații la începutul și sfârșitul lunii

Durata nopții a început să scadă de la solstițiul de iarna, iar ziua se măreste.

Data
10h37m
10h44m
10h32m
10h37m

De pe Soare vom vedea Pământul în constelația Cancer (Racul) în primele șapte zile ale lunii. Va trece apoi în Leo, constelație în care va rămâne până la sfârșitul lunii. În preajma Pământului se va afla planeta Jupiter.

De pe Marte planeta noastră se vede pe cerul de dimineață, nu departe de Jupiter, în constelața Virgo.

Luna

În prima săptămâna a lunii februarie Luna se vede încă de la apusul Soarelui. Chiar în noaptea de 1 spre 2 februarie deasupra ei se vor afla stelele Castor și Pollux din Gemini, iar dedesubt steaua Procyon din Canis Minor.

În serile de 3 și 4 Luna se va afla în preajma planetei Jupiter, vizibilă ca o stea strălucitoare care nu pâlpâie. Planeta se va afla deasupra Lunii. Ca sa observați mai multe detalii pe planetă folosiți un instrument astronomic.

Numai în seara de 3 februarie, în jurul orei 22, foarte aproape de Lună se va afla o stea, Acubens, cea mai strălucitoare din constelația Cancer. Ce ziceți, unde se află, sus, jos, la stânga sau la dreapta?

Luna Plină se produce pe 4 februarie, la ora 01:09, semn că se va vedea toată noaptea. Dacă nu dormiți bine probabil este de la stress și cafea, nu de la Lună.

Fazele Lunii în februarie 2015

Dacă priviți Luna în noaptea de 4 spre 5 februarie, în stânga ei o veți vedea pe Regulus, cea mai strălucitoare stea din Leo.

Pe 6 februarie Luna se va afla la cea mai mare depărtare de Pământ, la 406.134 km.

De abia în noaptea de 9 spre 10 februarie lângă Lună veți mai vedea un obiect strălucitor, steaua Spica din Virgo (la dreapta față de Lună).

De pe 11 februarie Luna răsare după miezul nopții, aflându-se pe 12, ora 5:50, în faza de Ultimul Pătrar. O dimineață mai interesantă va fi cea de pe 13 februarie, când după ora 2:30 veți putea vedea alături de Lună pe Saturn, planeta cu inele. Și Saturn se află lângă o stea, așa că veți putea vede trei obiecte cu o singură privire.

Luna și Saturn în diminețile de 11-15 februarie, ora 6

Dacă vă plac răsăriturile de Soare, observați-l pe cel din dimineața de 17 februarie, Soarele răsărind la ora 7:13. Cu o oră înainte, înspre locul de răsărit se va vedea secera foarte subțire a Lunii, împreună cu planeta Mercur. Ce frumos..., pardon... ce frig.

Pe 19 februarie avem Lună Nouă, la ora 1:47, deci o zi fără Lună pe cer. În aceeași zi Luna se află și la cea mai mică depărtare de Terra, la „numai” 356.995 km. Dacă s-ar fi produs o eclipsă de Soare, diametrul aparent al Lunii față de cel al Soarelui ar fi fost mai mare decât în restul anului.

Chiar dacă ați obosit, Luna o ia de la capăt, devenind vizibilă pe cerul de seară. Pe 20 februarie, în jurul orei 18 (dar nu mai târziu de 19), înspre vest se va vedea secera Lunii, însoțită de planetele Venus și Marte, aflate destul de aproape una de alta. În următoarea seară, la aceeași oră, veți vedea că Luna „a urcat” deasupra planetelor.

Pe 25 februarie vom găsi Luna printre stelele roiului Hyade, exact în seara când se produce faza de Primul Pătrar (la ora 19:14). Luna rămâne în Hyade până ce apune, în jurul orei 1:40.

Mai multe despre fazele Lunii aici.

Mersul planetelor vizibile cu ochiul liber

Venus și Marte se văd seara, iar Jupiter toată noaptea. Saturn răsare după ora două dimineața, iar înainte de răsăritul se poate vedea Mercur.

Când se văd planetele (la mijlocul lunii)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Venus, Marte, Uranus(înspre sud-vest)
Jupiter (înspre sud)
Saturn (înspre sud)
Jupiter (înspre est)
Mercur (înspre sud-est)

Venus și Marte se află în aceeași regiune de cer, fiind vizibile în jurul orei 18:30, înspre orizontul de sud-vest. Venus este mai strălucitoare și se va vedea foarte ușor cu ochiul liber. Și Marte este un obiect strălucitor în comparație cu stelele din preajmă, dar se va vedea înainte să se însereze mai greu.

Interesant de urmărit cu ochiul liber va fi apropierea celor două planete. Din zi în zi vor părea mai aproape unde de alta, Venus fiind cea care se deplasează mai rapid. În prima zi de februarie distanța aparentă dintre cele două planete va fi de 8°; pe 10 febuarie de 5°, iar pe 20 de 0,5°. Apropierea aparentă minimă se va produce pe pe 22 februarie, cu Venus la 0,5° de Marte.

În oricare din serile de 20, 21, 22 și 23 februarie, jurul orei 18:30, înspre vest-sud-vest, veți putea vedea cele două obiecte, situate foarte aproape una de alta. Pe 20 și 21 februarie ca bonus este secera subțire a Lunii, care se înghesuie să intre în peisaj.

În urmatoarele zile de februarie Venus se va îndepărta de Marte, dar vor rămâne împreună în aceeași zonă de cer.

Venus și Marte pe cerul de seară, de-a lungul lunii februarie

Un contrast uimitor există între cele două planete atunci când sunt privite prin telescop. Pe 22 februarie Marte se află de 1.5 ori mai departe de Pământ decât Venus, ca mărime fiind jumătate cât a doua planetă de la Soare. Prin telescop se va vedea de 3 ori mai mică decât Venus, aproape un punct! Verificați diagrama noastră pe care sunt trecute mărimile aparente ale planetelor.

Uranus este o altă planetă care se află pe cer seara, nu departe de Venus și Marte. Practic o puteți găsi dacă veți consulta harta de mai jos. Venus se va apropia aparent de Uranus la începutul lunii martie.

Poziția planetelor Uranus și Neptun în constelații. Liniile sunt traiectoriile planetelor până la sfârșitul anului. Hărți detaliate găsiți mai jos.

Uranus se află în prezent în constelația Pisces. Nici această planetă nu se vede cu ochiul liber dar se află bine poziționată pentru a o găsi. Cu un binoclu, plecați de la steaua δ, coborâți până la steaua 60. Chiar sub ea se găsește o stea asemănătoare ca strălucire și mai jos, Uranus, pe care îl puteți vedea prin binoclu sau telescop/lunetă.

Poziția planetei Uranus. Linia este traiectoria planetei până în martie 2015. Planeta este mai strălucitoare decât cele mai mici stele aflate pe hartă.

Jupiter se află la „opoziție” pe 6 februarie, adică în partea opusă Soarelui, văzut de pe Pământ. Dacă este în partea opusă Soarelui înseamnă că se află pe cer atunci când nu este Soarele, adică toată noaptea. Momentul opoziției este potrivit pentru observarea de pe Pământ a planetei, pentru că aceasta se află și la cea mai mică depărtare de noi, 650 de milioane de km.

Puteți găsi pe cer această planetă dacă priviți înspre est în jurul orei 20, direcție în care se va vedea un astru foarte strălucitor. Ați mai putea privi la miezul nopții înspre sud, sus pe cer aproape deasupra capului, pentru a găsi planeta.

Sau ați mai putea folosi Luna: în seara de 3 februarie Jupiter se află în stânga Lunii, iar pe 4 februarie deasupra acesteia.

Luna și Jupiter pe cerul de seară, între 2 și 5 februarie, ora 20:45

În orice seară, la orice oră, priviți planeta prin telescop, veți veda în preajma ei câțiva sateliți, maxim patru. Uneori sateliții trec peste discul planetei, mereu însoțiți de umbrele lor. Alteori sateliții dispar în spatele planetei sau chiar se acoperă unul pe altul. Vă dați acum seama de ce Jupiter este planeta favorită a astronomilor amatori.

Saturn răsare la ora 3 dimineața la începutul lunii și la 1 la sfârșitul ei. Se vede cel mai bine înainte de răsăritul Soarelui, în jurul orei 4-5 dimineața, înspre sud, nu departe de orizont. Se află în constelația Scorpius și va avea „lipită” de el o stea, (β Scorpii).

Luna se află prin zonă în diminețile de 12, 13 și 14 februarie, pe 13 planeta aflându-se chiar în partea din dreapta sus a discului selenar.

Cei care pot observa planeta printr-un telescop vor vedea că în acest înclinarea inelelor este mai mare decât anul trecut. În fiecare an până în 2016 înclinarea aparentă a inelelor va crește, planeta fiind din ce în ce plăcută privirii.

Înclinarea aparentă a inelelor planetei Saturn va crește în următorii ani, până în 2016. Sudul este în sus.

Teoretic pe 24 februarie planeta Mercur se află la depărtare unghiulară vestica maximă de Soare, având o perioadă de vizibilitate pe cerul de dimineață, înainte de răsăritul Soarelui.

Practic planeta se va afla atât de jos față de orizont încât nu se va putea vedea cu ușurință. Puteți încerca în diminețile de 16 și 17 februarie, în jurul orei 6:20, când Luna se află în zonă.

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoapele astronomice și nu știu cam ce ar putea vedea pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă au, este trecută și faza lor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna februarie 2015

Diametrul aparent al planetei Jupiter este la maxim pe perioada opoziției. Venus începe să crească în diametru aparent și faza să se micșoreze.

Sistemul solar în luna februarie 2015

Poziția planetelor în luna februarie 2015

Pe 1 februarie planeta Mercur la cea mai mică depărtare de Pământ (perigeu), la 98,7 milioane de km.

Pe 6 februarie planeta Jupiter se află la „opoziție”, adică în parte opusă Soarelui, văzută de pe Pământ. În aceeași zi se află și la cea mai mică depărtare de Terra, la 650,5 milioane de km.

Planeta Mercur se află la cea mai mare depărtare unghiulară de Soare, fiind vizibilă pe cerul de dimineață (elongație maximă vestică, 26,8°, pe 24 februarie.

Pe 26 februarie planeta Neptun se află în „conjuncție” cu Soarele și la cea mai mare depărtare de Terra, la 4,6 miliarde de km.

Constelații vizibile pe cerul de seară

Cerul lunii februarie (pdf 100k)

Februarie este luna când Orion se află seara la cea mai înaltă poziție pe cer, la culminație. Strălucitoarea stea Sirius se află la stânga jos de Orion. Sirius este foarte strălucitoare din două motive: emite de 23 de ori mai multă lumină decât Soarele și este foarte apropiată de noi, la numai 8,6 ani lumină. De la latitudinile noastre, Sirius este cea mai apropiată stea care se vede cu ochiul liber. Face parte din constelația Canis Major (Câinele Mare). Privit pe hartă și pe cer, Canis Major pare un cățel care stă pe labele din spate, și poartă la zgardă steaua Sirius.

La stânga sus de Sirius se află o altă stea strălucitoare, Procyon, din constelația Canis Minor (Câinele Mic). Constelația mai este compusă din doua trei, toate aflate puțin mai sus de Procyon. Aceste două constelații reprezintă pe cei doi câini de vânatoare ai lui Orion.

Deasupra capului, la zenit, se află steaua Capella din constelația Auriga (Vizitiul). Se afla la 42 de ani lumină depărtare și, dacă o urmariți de-a lungul timpului, veți vedea că nu apune, fiind circumpolară.

Comparați steaua Betelgeuse (umărul stâng al lui Orion) cu Sirius și Procyon, și veți vedea cum culorile lor sunt diferite. Betelgeuse este roși, Procyon alb-gălbuie, iar Sirius albăstruie. Diferențele de culoare ne arată diferențele de temperatura ale stelelor.

Spre nord-est întâlnim constelația Ursa Major (Ursa Mare), care revine pe cerul de seară. Ceea ce recunoaștem noi este de fapt o parte din constelație, șapte stele care poartă numele de „Carul Mare”. În această perioadă Carul Marte stă cu oiștea în jos.

Spre est răsare Leo (Leul) împreună cu steaua Regulus. Nu trebuie să ne speriem de regele animalelor, pentru că la vest de constelație se află un monstru marin și mai înfricoșător, Hydra (Hidra). Cea mai strălucitoare stea din constelație se numește Alphard. În limba arabă numele stelei înseamnă „cea singură”.

Fenomenele lunii februarie 2015