Calendar astronomic - august 2013

O variantă a calendarului, bună de scos la imprimantă, în format pdf, găsiți aici (125 kb).

În calendarul roman luna august se numea "sextilis" fiind a şasea lună. După introducerea lunilor ianuarie şi februarie de către impăratul Numa Pompilius în preajma anului 700 î.Hr., această lună a devenit a opta. Prin anul 8 î. Hr. aceastei luni i s-a schimbat numele în onoarea împăratului Augustus.

Iniţial luna august avea 29 de zile dar Iulius Cezar a adăugat încă două prin anul 45 î. Hr..

În traditia noastra populara, luna august se numeste Gustar.

Soarele

Momentele de răsărit și apus ale Soarelui sunt calculate cu o precizie de un minut. Din cauza condițiilor atmosferice (presiunea atmosferică, umiditatea, etc.), momentele observate pot fi diferite.

Data

Apus 20:29 20:38 20:32 20:42 20:25 20:55
20 august
Răsărit 06:25 06:25 06:30 06:22 06:13 06:42
Apus 20:13 20:22 20:17 20:25 20:09 20:39

Calculați când răsare Soarele în orașul vostru.

Durata zilei este în scadere încă de la solstițiul de vară.

Data
13h54m
13h46m
14h01m
13h54m

Aparent, Soarele va începe luna în constelația Racul și va intra în Leo pe 12 august.

Poziția aparentă a Soarelui în luna august

Văzut de pe Soare, Pământul se va afla în constelața Capricornus până pe 20 august când va intra în Aquarius.

De pe Marte planeta noastră se vede după apusul Soarelui, fiind însoțită pe cer de Mercur, până pe 10 august. Se află în constelația Sagittarius până pe 27 august, intrând în Capricornus după acea dată.

Luna

Fazele Lunii în august 2013

Se vede înainte de răsăritul Soarelui în primele zile ale lunii, situându-se în preajma planetelor Jupiter și Marte în dimineața de 4 august. În dimineața de 5 august Luna se va afla lângă Mercur, cerul de dimineață fiind înțesat de obiecte din sistemul solar: Jupiter, Marte, Mercur și Luna.

Pe 7 august se produce Luna Nouă, „astrul nopții” aflându-se în preajma Soarelui.

Prima seară cu Luna va fi cea de 9 august, când înspre orizontul vestic, în jurul orei 20:30, vom vedea secera subțire a Lunii și planeta Venus, astrul strălucitor de deasupra ei.

Faza Lunii crește de la seară la seară și Luna apune din ce în ce mai târziu. În serile de 11, 12 și 13 august Luna se va afla în partea de cer unde le găsim pe Saturn și Spica, fiind o bună ocazie să identificați cele două obiecte.

Pe 14 avem Primul Pătrar, Luna fiind vizibilă în a doua jumătate a zilei și în prima jumătate a nopții. Găsim Luna în constelația Libra, undeva între Saturn și steaua Antares din Scorpius. În seara următoare o veți găsi deasupra stelei Antares.

Nopțile se iluminează pe măsură ce faza Lunii crește, dar din păcate nu va mai trece pe lângă obiecte strălucitoare până spre sfârșitul lui august.

Luna Plină se produce pe 21 august, nopțile de 21 și 22 având-o pe cer.

Dacă priviți înspre Lună în noaptea de 23 august veți vedea locul de pe cer în care se află planeta Uranus, din păcate imposibil de văzut cu ochiul liber atunci.

Ultimul Pătrar de pe 28 august găsește Luna în preajma Pleiadelor, denumite și „Cloșca cu Pui”. Le puteți vedea după miezul nopții, în noaptea de 27 spre 28 august. În noaptea următoare Luna se va afla mai la stânga, deasupra stelei Aldebaran din constelația Taurus.

În noaptea de 30 spre 31 august Luna se va afla lângă un alt obiect strălucitor, planeta Jupiter.

Mai multe despre fazele Lunii aici. Calculați când răsare Luna. Calculați când se apropie Luna de Terra.

Mersul planetelor

La apus se văd planetle Venus și Saturn, iar la răsărit Jupiter, Marte și Mercur. Între 11 și 13 august putem vedea mai mulți meteori decât de obicei.

Când se văd planetele (la mijlocul lunii)
Seara
Miezul nopții
Dimineața
Venus (înspre vest) Neptun (înspre sud-est) Jupiter, Marte, Mercur (înspre est)
Saturn (înspre sud-vest) Uranus (înspre sud-est) Neptun, Uranus (înspre sud-vest)

Planeta Venus se vede seara înspre vest, apunând la 90 de minute după Soare. La 30-40 de minute după apusul Soarelui veți vedea planeta destul de aproape de orizont ca o stea, singura care se vede în acea parte a cerului, la acea oră. Venus este și „Luceafărul”, acum „Luceafăr de seară” pentru că se vede după apusul Soarelui. Așteptați până se întunecă și veți vedea cu adevărat că Venus este un astru foarte strălucitor, care își merită numele.

Fiind o planetă apropiată de Soare și prin combinație cu mișcarea de revoluție a Pământului, Venus se mișcă rapid pe cer. În august veți putea vedea cu ochiul liber cât de repede se mișcă Venus prin compararea poziției sale cu cea a stelei Spica. Dacă la începutul lunii Venus se va afla la 40° de stea, la sfârșitul ei va fi la numai 5°.

Prin telescop se poate vedea faza planetei și cum aceasta scade în timp.

O altă planetă vizibilă seara este Saturn, care este din ce în ce mai apropiată aparent de Soare. Acest lucru înseamnă că răsare din ce în ce mai devreme, având puțin timp de observații.

O găsiți înspre sud-vest, fiind vizibilă ca o stea care nu plâlpâie. În dreapta lui Saturn se află steaua Spica, aflată la o depărtare unghiulară asemănătoare cu înălțimea planetei față de orizont. Luna trece prin zonă în serile de 12 și 13 august.

Luna pe cerul de seară între 9 și 15 august, ora 20:30

Puteți vedea cu ușurință inelul planetei prin instrumentele astronomice, precum și unul dintre sateliții planetei, Titan, cel mai mare din sistem. Profitați de observațiile prin telescop pentru că luna august este ultima din an când mai putem vedea planeta seara.

Și nu uitați că din dreapta vine rapid planeta Venus, care se va alătura pe cer lui Saturn în luna septembrie.

O planetă bine poziționată pentru observații este Neptun, care din păcate nu se vede cu ochiul liber. O găsiți în constelația Aquarius, nu departe de steaua 38 Aquarii. Neptun se află la opoziție cu Soarele pe 27 august, aflându-se la cea mai mică depărtare de Terra din acest an, atât de departe încât lumina face 4 ore de acolo la noi.

Poziția planetelor Uranus și Neptun în constelații. Liniile sunt traiectoriile planetelor până la sfârșitul anului. Hărți detaliate găsiți mai jos.

Folosiți o hartă pentru a găsi planeta și, prin telescop, folosiți putere de mărire mare pentru a distinge globul acesteia.

Luna trece prin zonă pe 21 august.

Poziția planetei Neptun. Linia este traiectoria planetei până la sfârșitul anului. Planeta este mai strălucitoare decât cele mai mici stele aflate pe hartă.

La numai o oră după Neptun răsare Uranus, o altă planetă care nu se vede cu ochiul liber din zonele fără un cer foarte curat. O găsiți la o constelație depărtare înspre est, adică în Pisces. Prin telescop veți vedea un glob mai mare decât al lui Neptun dar tot mic în comparație cu celelalte planete. Folosiți o hartă pentru a găsi planeta, aflată nu departe de steaua 44 din Pisces.

Luna trece prin zonă pe 23 august.

Poziția planetei Uranus. Linia este traiectoria planetei până la sfârșitul anului. Planeta este mai strălucitoare decât cele mai mici stele aflate pe hartă.

Dimineața se observă celelalte planete din sistemul solar.

Prima care răsare este Jupiter, în jurrul orei 3:30 la începutul lunii și la ora 2 la sfârșitul ei. Planeta este cel mai strălucitor obiect vizibil înainte de răsăritul Soarelui înspre est și se află acum în constelația Gemini. Chiar la stânga planetei veți vedea cele mai strălucitoare stele ale constelației, Castor și Pollus, de sus în jos.

Marte este lângă Jupiter la începutul lunii, la sud de planetă, vizibil ca o stea. Cele două obiecte se află pe 1 august la numai 5° unul față de altul, dar pentru că Marte (și Pământul) se deplasează rapid, se vor îndepărta în zilele ce urmează. Dacă priviți zona la sfărșitul lui august, veți vedea că Marte a ajuns undeva sub steaua Pollux.

Luna trece prin zonă în diminețile de 3 și 4 august.

Luna și trei planete pe cerul de dimineață: 3-5 august, ora 6

Sub cele două planete îl găsim pe Mercur, care se va îndepărta rapid aparent de ele în numai câteva zile. Mercur se apropie aparent de Soare, dar încă se mai poate vedea dimineața înspre est, timp de 10-15 zile.

Luna se află lângă Mercur în dimineața de 5 august.

Dintre cele trei planete cea mai strălucitoare este Jupiter, urmată de Mercur, strălucirea lui Marte asemânându-se cu cea a stelelor Castor și Pollux.

Cei ce doresc să observe planetele prin telescoapele astronomice și nu știu cam ce ar putea vedea pot folosi imaginea de mai jos. Sunt trecute planetele vizibile prin telescoape și diametrul lor aparent (la scară). Dacă există, este trecută și faza planetelor.

Așa arată planetele văzute printr-un telescop la putere medie (100-150x) în luna august 2013

Planeta Mercur va prezenta schimbări rapide de fază și diametru aparent. Diametrul aparent al lui Venus se mărește aproape insezizabil iar faza scade. Diametrul aparent al planetei Marte este aproape la minim.

Sistemul solar în luna august 2013

Poziția planetelor în luna august 2013

Mercur se află în conjuncție superioară cu Soarele pe 25 august, adică Soarele se află între Terra și Mercur. Pe 30 august planeta se va afla la cea mai mare depărtare de Terra (apogeu), la 206.400.000 km.

Planeta Neptun se va afla pe 26 august la cea mai mică depărtare de Terra, la 4.333.900.000 km. Pe 27 august se va afla la opoziție, adică în partea opusă Soarelui, văzută de pe Pământ.

Constelații vizibile pe cerul de seară

Cerul lunii august 2013

Triunghiul de vară, compus din stelele Altair, Vega și Deneb, se află sus pe cer, seara în lunile de august. Cele trei stele strălucitoare se află la 16, 25 și 3000 de ani lumină de noi, iar luminozitățile lor sunt de 12, 61 și 300.000 de ori mai mari decât a Soarelui. Aproape de centrul triunghiului se află steaua Albireo care reprezintă capul lebedei (Cygnus). Gătul lung al acesteia se continuă înspre nord est, coada fiind steaua Deneb. Aripile lebedei pornesc de la steaua gamma înspre est și nord-vest.

Spre vest întâlnim steaua Arcturus, care se află din ce în ce mai aproape de orizont. Înspre nord-vest, nu foarte departe de orizont, găsim stelele Carului Mare, o parte din constelația Ursa Major (Ursa Mare). Stelele care formează un patrulater reprezintă „carul”, iar cele trei aproape aliniate compun „oiștea” carului. Americanii și englezii spun acestor șapte stele „polonicul”. La ei carul este cupa iar oiștea mânerul polonicului.

Înspre sud-vest găsim steaua Antares care reprezintă inima scorpionului (Scorpius). Numele stelei vine de la faptul că aceasta avea culoarea asemănătoare planetei Marte (Antares = anti Ares). Cleștii scorpionului sunt formați de trei stele aflate la vest de Antares, iar coada, sub forma literei „S”, se găsește înspre sud numai din locurile unde orizontul sudic este liber.

La sud-est, aproape de orizont, întâlnim o stea singuratică. Este Fomalhaut (numele înseamnă „gura peștelui”) din constelația Pisces Austrinus (Peștele Austral). Steaua se află la aceeași distanță de noi ca și Vega, iar pentru locuitorii aflați la latitudinea sudica de 35° se poate vedea la fel de sus pe cer cum se vede Vega de la noi.

La est se vede marele pătrat al constelației Pegasus, urmat de Andromeda, semn că toamna este aproape.

Află cum se pot învăța constelaţiile.

Fenomenele lunii august